Ons stress systeem

Als je iets stressvols (en dat kan ook iets kleins zijn) ervaart dan komt het stress systeem in je lichaam op gang met een ingenieus systeem van zenuwbanen en hormonen, met in de hoofdrol de hormonen adrenaline en cortisol. Deze laatste wordt ook wel stresshormoon genoemd. Het stressniveau schiet omhoog, blijft even hoog en gaat dan weer naar de ‘neutrale’ stand.
Dit kan een mens prima aan als dit een paar keer per dag gebeurt.

Continue stressdruk
Echter, wij zijn in ons werk en in ons hele leven zo gewend om onszelf onder druk te zetten met allerlei deadlines en spoedgevallen, dat stress-pieken aaneenrijgen en je je vaak pas ‘s avonds weer ontspant.
Als je dit maar lang genoeg volhoudt, dan raakt je stress-systeem ontregeld; je bent continu in een staat van enige stress. Dus ook ’s nachts en ook als er niets stressvols aan de hand is!
 Deze continue staat van stress zorgt voor lichamelijke klachten en soms slapeloosheid, die we echter vaak niet voelen zolang we ‘druk’ zijn, want door de adrenaline worden deze gevoelens onderdrukt.

Daarnaast zorgen stress-hormonen in je lichaam ervoor dat een deel van je brein ‘platgelegd’ wordt, het deel waarmee je relativeert, prioriteiten stelt, problemen oplost, beslissingen neemt, overzicht bewaart en voornemens uitvoert. Je denken wordt als het ware primitiever! Dit verklaart waarom mensen met stress vaak minder goed gaan functioneren, lang blijven hangen in een vervelende situatie of meer angstig zijn.

Herstel
Een ontregelt stresssysteem te laten herstellen kost vaak veel tijd en gaat niet vanzelf. Helemaal niets doen is vaak niet de oplossing. Elke inspanning zorgvuldig laten opvolgen door ontspanning is een sleutel. Sport, mindfulness en regelmatig dingen doen die je normaal ontspanden, kunnen helpen. En individuele ondersteuning kan een extra zetje in de rug geven.

Lijst van veel voorkomende stressklachten.

Bron:

  • Robert Sapolsky e.a.
  • IN WANKEL EVENWICHT | B. van Houdenhove