Mindfulness voor bedrijven

Een mindfulness programma in de school vermindert stress- en depressieklachten bij tieners

Mindfulness training in scholen (VO) kan stressklachten en het risico op het ontwikkelen van depressie verminderen, en bovendien het welbevinden van leerlingen verhogen. Dit concludeerden onderzoekers op basis van de resultaten van het Mindfulness in Schools Program in de UK.

Het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd onder meer dan 500 leerlingen tussen de 12 en 16 jaar. Zij doorliepen een mindfulness programma van 9 weken. Dit programma is door de onderzoekers ingezet binnen het normale curriculum, zodat elke leerling, ongeacht hoe het aanvankelijk met hem of haar ging, kon profiteren van het programma. Het effect was direct na de training, en 3 maanden later, nog steeds merkbaar.

Resultaat voor de toekomst!
Over de hele breedte van de populatie werd er een vermindering van depressie- en stresssymptomen en een verbetering van het welzijn geconstateerd. De tieners leerden beter om te gaan met dagelijkse stressoren en ervaringen d.m.v. mindfulness. Een mindfulness programma blijkt dus nuttig voor al deze kinderen, of ze nu gebukt gaan onder klachten of niet.

Dat een verbeterd psychisch welbevinden van invloed is op leren, leerresultaten en sociale relaties, maakt dat dit programma extra relevant is in de schoolcontext van deze tieners.

En een belangrijk aspect voor de toekomst: het op deze leeftijd dit aanpakken van depressie symptomen vermindert de kans op het ontwikkelen van depressie op latere leeftijd!

Aanpak
Het mindfulness curriculum wat gebruikt werd is wel stevig aangepast aan de doelgroep. Met het ‘klassieke programma’ is er weinig kans dat je tieners bij de les houdt. Clips, beelden en activiteiten werden gebruikt om de basis van mindfulness toegankelijk te maken voor de meest ‘ongeïnteresseerde’ puber.

Bron
Br J Psychiatry. Published online June 20, 2013. Abstract
Mindfulness Training Lowers Depression, Stress in Kids, Medscape, 25 juni 2013