Burn-out klachten verminderen

Burn-out klachten verminderen met mindfulness

Steeds meer mensen krijgen een burn-out of stressklachten die kunnen leiden tot een burn-out. Volgens het CBS had in 2014 ruim 14 procent van de werknemers last van burn-out klachten. Een mindfulness training kan zowel preventief ingezet worden als het herstel ondersteunen. Deze wordt door veel zorgverzekeraars vergoed bij burn-outverschijnselen. Hier lees je wat een burn-out is en hoe mindfulness kan helpen.

Iedereen staat soms onder spanning en komt weleens in een stressvolle situatie terecht. In zo’n situatie kan stress nuttig zijn. De stresshormonen in je lichaam zorgen voor meer zuurstof in je brein en spieren, waardoor je beter kunt presteren. Als de situatie voorbij is, breekt je lichaam de stresshormonen weer af en kun je weer ontspannen. Dit stresssysteem werkt automatisch. Langdurige spanning is echter ongezond en kan leiden tot overspanning. Je lichaam krijgt dan te weinig kans om te herstellen van stress. Wanneer verschijnselen van overspanning langer dan een half jaar aanhouden, spreekt men van een burn-out. De mindfulness trainingen van het Trainingsbureau voor Mindfulness zijn de officiële Mindfulness Trainingen(MBSR), waarvan wetenschappelijk aangetoond is dat ze stress en burn-out klachten helpen verminderen en ondersteunen bij een gezonde werkhervatting bij burn-out.

Sinds 1 januari 2015 vergoedt een aantal ziektekostenverzekeraars in hun aanvullende pakketten een groot deel van de kosten voor mindfulness trainingen. Hierover lees je meer verderop deze pagina: vergoeding mindfulness training.

Kenmerken van een burn-out

Heb je een langere periode blootgestaan aan voortdurende stress, zonder daarvan goed te herstellen, dan loop je de kans overspannen of zelfs burnout te raken. Kenmerken van overspannenheid en een burn-out kunnen fysieke uitputting en/of psychische uitputting zijn, die het moeilijker maken op het werk of thuis goed te functioneren. Fysieke uitputting kan zich bijvoorbeeld uiten in lichamelijke vermoeidheid, hoofdpijn, maar ook in fysieke klachten zoals rugpijn. Psychische kenmerken kunnen bijvoorbeeld zijn piekeren, lusteloosheid en concentratieproblemen. Ook slapeloosheid en meer dan gebruikelijk last hebben van drukte of lawaai zijn typische klachten die veel voorkomen bij overspannenheid en burn-out. Aan de hand van de checklist welzijn en stress kun je de eerste stress klachten die mogelijk leiden tot een burn-out bij jezelf (leren) herkennen. Dit is de eerste stap naar stress en burn-out klachten verminderen.

Wanneer wordt overspannenheid een burn-out?

Er zijn vele definities van burnout. Huisartsen en bedrijfsartsen hanteren hiervoor een algemeen opgestelde richtlijn, waarin als uitgangspunt geldt dat er sprake is van een burn-out als overspannenheidsklachten al meer dan een half jaar spelen en je last hebt van gevoelens van moeheid/uitputting.

Deze informatie is een handig hulpmiddel bij een bezoek aan jouw huisarts of bedrijfsarts. Het helpt jou en je arts in het gesprek over mindfulness als mogelijke aanpak bij jouw burn-out klachten en jij weet vervolgens wat jij nodig hebt van jouw arts om mogelijk in aanmerking te komen voor een gedeeltelijke vergoeding door jouw verzekeraar.

Burn-out klachten verminderen met mindfulness training

Om te ondersteunen bij herstel van burn-out klachten biedt het Trainingsbureau voor Mindfulness mindfulness een 8-weekse mindfulness training aan. Deze training volgt het zogeheten Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR)-programma. Het MBSR-programma is wetenschappelijk onderzocht. Belangrijke uitkomsten van onderzoeken naar de effecten van het MBSR-programma zijn dat door het programma stress en burn-out klachten verminderen. Heb je een training volgens het MBSR-programma gevolgd, dan kun je vervolgens gezonder omgaan met spanning en werkdruk.

De training is praktisch en resultaatgericht. Tijdens de training krijg je een groot aantal ervarings- en inzichtoefeningen. Daarnaast krijg je tijdens de mindfulness training yoga- en meditatieoefeningen, die je ook gemakkelijk thuis kunt doen. We geven je hiervoor mp3’s mee waarmee je thuis de oefeningen ook kunt doen.

De oefeningen leren je jezelf beter te concentreren en je aandacht bij het hier en nu te houden. Tijdens onze mindfulness trainingen word je je bewust van belemmerende gedachten en emoties, patronen en valkuilen in (stressvolle) situaties. Je leert daar gezond mee omgaan.

De trainingen bestaan uit 8 wekelijkse bijeenkomsten. Iedereen die deel wil nemen, krijgt voorafgaand aan een training een intakegesprek met de trainer. Daarna is het aan jou om te beslissen of je definitief deelneemt.

Er zijn mindfulness trainingen voor verschillende doelgroepen. Zo weet je zeker dat de training waarvoor jij je inschrijft, ook echt toegespitst is op jouw specifieke situatie.

Vergoeding door jouw verzekering

Heb je last van burn-out klachten (let op: dit hoeft nog geen volledige burnout te zijn!) dan is het van belang om te weten dat:
Sinds 1 januari 2015 geldt dat de verzekeraars VGZ, Univé, Umcz, IZA Gezond Samen en IZA Overig in hun aanvullende pakketten de trainingskosten van MBSR-trainingen (€ 350) grotendeels vergoeden, tot een maximum van € 350,- per kalenderjaar. Voorwaarde is wel dat degene die de training leidt door de beroepsvereniging VMBN erkend is in de hoogste categorie.

Alle trainers van het Trainingsbureau voor Mindfulness zijn aangesloten bij de VMBN in categorie 1. Om voor een vergoeding van een deel van de kosten is er een verwijsbrief voor een mindfulness training i.v.m. burnout-klachten van je huis- of bedrijfsarts nodig. Vraag van tevoren wel even bij je verzekeraar na of de kosten in jouw situatie ook daadwerkelijk worden vergoedt. Hier lees je meer over vergoeding van de kosten bij het verminderen van burn-out klachten met behulp van een mindfulness training.

Meer weten over burn-out klachten verminderen of een training reserveren

Wil je meer te weten komen over het verminderen van burn-out klachten met behulp van een mindfulness training? Meld je aan voor een intakegesprek of volg een proefles.